My Ears' Candy

Get The Latest Update From Me..!!

Thursday, December 25, 2014

Ujian Dari Allah SWT

Assalamualaikum...

Sharing dari tazkirah di radio IKIM yang aku dengar semalam... memang kena sangatlah dengan keadaan negara kita sekarang ni kan.... Tapi lupa apa nama Ustaz nya..huhuhu
Sedang kita berjalan tiba-tiba kita ternampak seseorang yang kita kenal, lalu dari jauh kita pun memanggilnya. Tapi dia tak dengar panggilan kita. Kita pun ambil sebiji batu kecil baling ke badannya tapi dia tak hiraukannya. Maka kita ambil lagi beberapa batu kecil baling lagi ke tubuhnya, tapi dia masih buat tak peduli. Kita pun jadi geram dan terus ambil sebiji bata besar baling ke kepalanya. Sasaran mengena tepat sekali, lalu berdarahlah kepalanya dan dia pun sambil menangis berpaling ke arah kita dan bertanya kenapa baling dia dengan bata??? Hahaha.... macam zalim kan???

Tapi itulah ibaratnya ujian Allah kepada kita. Bukan untuk bertindak zalim, tetapi Allah nak kita selalu bagi perhatian kepada-NYA. Kita seringkali lalai dan alpa dengan kehidupan dunia, ujian-ujian kecil yang kita dapat kadangkala tak cukup untuk kita beri perhatian kepada Allah, sebab tu Allah hantar ujian yang besar. Dengan itu baru lah kita menangis, merayu dan merintih kepada-NYA.. Kalau hanya dengan ujian besar sahaja manusia akan berpaling kepada Allah, maka akan selalu lah Allah bagi ujian besar kepada kita. Sebab ujian kecil manusia ni tak makan saman.... !!!!
Wallahu a'lam.... 

Sama-sama lah kita berdoa untuk saudara-saudara kita di Pantai Timur yang menghadapi ujian banjir. Semoga Allah permudahkan setiap urusan dan ampuni dosa-dosa kita samada yang kita sedar atau kita tak sedar.. Amin.

Terima kasih kepada yang sudi membaca :-)

4 comments:

  1. berdoa semuga mereka cepat di selamatkan..semuanya dengan izin Allah jua..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg mana kita mampu tolg kita tolong je kan...

      Delete
  2. sgt simbok cerita ini...ye itu adalah peringatan dari Allah..semoga mereka yg terlibat dan juga umah manusia yg lain ambil ikhtibar

    ReplyDelete

Haipppp... nak tulis apa tu????? Hehe.. komenlah jangan tak komen!!! Jangan malu-malu ok ^_^